Thursday 17 December 2015

Pemberi syafaat

Kuliah Subuh UMED 04.09.2015
Kitab Di Balik Tabir Kematian

Syafaat (smbgn..)

1. Pemberi syafaat yg paling agung adlh Nabi saw, maka kita perlu cenderung utk mgasihi baginda. Kita perlu mjadikan hawa nafsu kita tunduk dgn apa yg dibawa oleh baginda.

~ Hadis Nabi saw "Tdk akan beriman seseorg sehingga hawa nafsunya tunduk dgn apa yg aku bawa".



2. Jgn sesekali meletakkan hawa nafsu lbh tinggi dr sunnah. Itu adlh pilihan kita even hawa nafsu ingin menolak, menangguh @ mcari yg lbh baik.

》Kelak kita pasti akan myesal. Kita inginkan syafaat Nabi saw, mana mungkin kita akan mbelakangi perintah baginda.

3. Ada org yg diberi syafaat lalu dpt duduk bjiran dgn Nabi saw di dlm syurga kelaka. Contohnya org yg mjaga kebajikan anak yatim di dunia.

》Rabi'ah pernah mbantu Nabi saw namun baginda tdk dpt mbalas kebaikannya pd ketika itu. Baginda myuruh Rabi'ah meminta apa yg diinginkan. Lalu Rabi'ah meminta agar dpt hidup bteman dgn Nabi saw di syurga. Nabi saw mbenarkan dgn syarat Rabi'ah perlu mpbanyakkan sujud.

4. Kelebihan baginda juga dimana umat baginda juga mampu mberikan syafaat.

~ Hadis Nabi saw "Ada umatku yg blh mberi syafaat sebesar 2 kabilah".

》Yakni org2 yg benar2 soleh & mgikuti sunnah Nabi saw dibenarkan mberi syafaat kpd org lain.

5. Bdasarkan hadis di atas, maka kita perlu memerhatikan siapa yg mjadi pemimpin kita di dunia. Kelak pemimpin ini yg akan dtg mberi syafaat di akhirat.

》Jika kita tsalah memilih pemimpin, maka kita akan menerima akibatnya. Sebab itu ada golongan yg myesal di akhirat kelak kerana tsalah memilih pemimpin.

يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا
Pada masa muka mereka dibalik-balikkan dalam neraka, mereka berkata (dengan sesalnya): "Alangkah baiknya kalau kami dahulu (semasa di dunia) taat kepada Allah serta taat kepada Rasul Allah.

وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا
Dan mereka berkata lagi: "Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mematuhi kehendak ketua-ketua dan orang-orang besar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan yang benar. (Surah al Ahzab 66-67)

6. Tdk guna kita diberi kemenangan yg tdk diredhai Allah kemudiannya kalah. Diberi sedikit kemuliaan oleh makhluk kemudian dihinakan oleh Allah. Di akhirat kelak, pemimpin2 ini akan cuba blepas diri dr pengikutnya.

إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ
(Iaitu) ketika ketua-ketua yang menjadi ikutan itu berlepas diri dari orang-orang yang mengikutnya, sedang kedua-dua pihak melihat betapa ngerinya azab seksa itu, dan (ketika) terputusnya segala hubungan di antara mereka.

وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّءُوا مِنَّا كَذَٰلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ وَمَا هُم بِخَارِجِينَ مِنَ النَّارِِ
"Dan (pada masa yang mengecewakan itu) berkatalah orang-orang yang menjadi pengikut: Alangkah eloknya kalau kami (dengan itu dapat kami berlepas diri daripada mereka sebagaimana mereka berlepas diri daripada kami (pada saat ini)!..."
(Surah al Baqarah ayat 166-167)

7. Kita inginkan kemuliaan yg abadi. Hanya kepimpinan yg mgenali Nabi saw yg akan mbawa kita menuju redha Allah & syurgaNya.

》Sebab itu, pilihlah pemimpin yg benar2 kenal Allah & Rasul, pemimpin yg benar2 mjunjung perintah Allah & Rasul. Maka kita akan tselamat di dunia & akhirat.

8. Ulama bkata pemimpin itu ada 2 jenis iaitu

a) Pemimpin diangkat oleh manusia lalu ia mula zalim & takabur kerana tpesona dgn pengikutnya yg ramai. Pemimpin ini akan mbawa rakyat mgikut kehendak rakyat. Ia hanya bsandarkan pd akal lalu ia akan myesatkan.

b) Pemimpin diangkat oleh Allah. Asalnya dirinya sendiri tdk mahu mjadi pemimpin lalu Allah mgangkatnya. Pemimpin ini mbawa rakyat ke jalan Allah. Ia hanya bsandarkan pd wahyu & akan sampai pd Allah.

9. Setiap org mampu mberi syafaat bdasarkan amalan masing2. Yg paling besar mampu mberi syafaat sehingga satu masyarakat. Jika byk amalan soleh, maka ramailah yg akan mdpt syafaatnya. Begitulah sebaliknya.

》Mereka inilah yg sering mberi manfaat besar di dunia. Makin byk kebaikan yg dikongsi manfaatnya oleh org lain, maka makin besar pahalanya. Contohnya mbina masjid yg mjadi tumpuan org ramai, myediakan bekalan air dsb.

10. Bilamana kita mbantu mpermudahkan urusan seseorg, pasti seseorg itu akan memuji Allah. Siapa yg myebabkan seseorg itu memuji Allah maka ia berhak mdpt syafaat.

》Maka jgn mperkecilkan apa2 kebaikan yg mbolehkan kita mperolehi syafaat di akhirat kelak. Buatlah apa shj kebaikan asalkan kita tdk pernah meminta2 bkn dgn hak kita spt bkn dgn keperluan hajat.

11. Darjat Nabi saw lbh tinggi berbanding dgn para nabi yg lain bdasarkan hadis2 syafaat. Baginda memegang bendera Al Hamd yakni pujian kpdNya lalu para nabi lain mgikuti baginda.

》Nabi saw juga yg pertama mgerakkan cincin syurga serta mbawa kalangan org miskin bsama baginda. Even miskin, mereka redha, bsyukur dan melakukan ketaatan pdNya. Golongan miskin tlebih dahulu akan masuk syurga bbanding org kaya.

12. Lalu bagaimana dgn org2 kaya di dunia? Mereka juga masuk ke syurga namun dilewatkan sedikit kerana byk beban yg perlu dibawa & akan dihisab. Ini juga spya org kaya bfikir utk mjadi miskin sblm dtg kematian.

》Mereka perlu memanfaatkan segala harta yg dimiliki dgn mewakafkan, sedekahkan, mewasiatkan dsb. Bknnya mati dgn meninggalkan harta yg byk tanpa bfikir utk memanfaatkannya sbg bekalan di akhirat kelak. Jgn jadikan harta sbg fitnah dlm kita mbuat kebaikan.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment