Tuesday 15 December 2015

kematian

Kuliah Maghrib Ust Ubai 01.09.2015

ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ
Kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah,
(Surah at Tin ayat 5)

Serendah2 tempat bererti dikembalikan ke alam barzakh. Tiada tmpt yg paling rendah melainkan tmpt kita akan dilangkah & dipijak oleh org2 yg masih hidup. Disana, akan hilang segala kemuliaan, pangkat & jawatan kita di dunia. Kita akan disebut sbg arwah & jenazah. Tidak lg disebut dgn gelaran2 Dato', Tun, Tan Sri spt di dunia dahulu.




Kita sbnrnya adlh bakal jenazah. Cuma dek kecintaan pd dunia & kelalaian, kita melihat kematian itu masih jauh dr kita @ kita dilupakan terus dgn kematian. Kita hanya melihat kita mpunyai potensi utk mjadi bakal jutawan, bakal menteri, bakal ibu, bakal bapa dsb.

Jauh nilai kematian dlm diri kita bilamana kita jauh dr peringatan & nasihat ulama. Disekeliling kita dipenuhi dgn hiburan dan gelak ketawa. Begitulah cara org2 skrg melarikan diri dr kematian. Tiada lg cerita2 kematian didengari melainkan cerita hal kekayaan, rumah, anak2, kerja dsb.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment